Se încarcă
vivre.ro
  • Călătorii

    4 aspecte ce pot fi îmbunătățite în turismul românesc

    În fiecare an planific, împreună cu familia, cel puțin 3-4 escapade prin România: weekend-uri, mini-vacanțe ori concedii în toată regula, cert este că ne place să cutreierăm țara în lung și-n lat. Dar când joci rolul de vizitator al patriei îți dai seama că ar fi loc de și mai bine, așa că astăzi vom pune în temă 4 aspecte ce pot fi îmbunătățite în turismul românesc.

    Trecând peste faptul că drumurile noastre sunt aglomerate, pline de gropi și înțeaste de șoferi grăbiți și deseori neatenți, să zicem că ajungi în sfârșit la destinație. Un sejur sau un weekend departe de casă, în care să lași la o parte problemele cotidiene cum ar fi faptul că n-ai achitat întreținerea, în curând expiră asigurarea la mașină iar șeful te bate la cap ca de obicei. Doar că șederea ta, ca turist, nu e mereu așa cum te-ai aștepta. Deseori ne întoarcem din călătorie cu un gust amar, cel mai probabil din pricina lucrurilor menționate mai jos.

    1. Amabilitatea staff-ului


    Indiferent că vorbim despre recepționerul de la hotel, camerista, ospătarul de la restaurant sau caserița care vinde bilete, ca turist mă aștept să fiu tratată cu amabilitate și respect. Să primesc un zâmbet (fie el și fals), să mă întâmpine cu un “bună ziua” sau “bine ați venit”. Dacă sunt la restaurant, pe bune că n-am niciun chef să-mi caut singură o masă la fel cum caut loc de parcare minute în șir prin oraș. Și chiar nu dă bine la ochi atunci când eu, în calitate de client, sunt pusă “pe așteptare” căci cel care mă servește vorbește la telefon.

    La noi în țară pare a fi parte din job description să mesteci gumă în fața clientului și să afișezi o față de parcă ai fi la menopauză. Cred că ne-am săturat cu toții să găsim aceeași privire și la Kaufland, și în vacanță. Păi mergem acolo să uităm de griji, să sărbătorim poate singurul concediu din an pe care unii dintre noi ni-l permitem, iar atitudinea respingătoare a angajaților ne face să ne întrebăm dacă nu mai bine am fi mers la socrii.

    2. Fake advertisment: nu crea așteptări ireale


    Când te prezinți drept un aquapark de renume și promiți X bazine de înot și relaxare, păi fă-le să se vadă și cu ochiul liber, nu doar pe hârtie. Ori poate se consideră bazin și locul de spălat picioarele, iar eu n-am știut să număr corect? Căci ajungând la locul cu pricina, am căutat cu îndârjire restul de piscine care nu-mi ieșeau nicium la calcul.

    Ofertele de cazare arată întotdeauna excelent pe Booking sau pe site-urile oficiale: impecabile, cu așternuturi imaculate, micul dejun bogat, echipă profesionistă, atmosferă plăcută. Fix ce caută orice turist, nu-i așa? Doar că atunci când intrăm în cameră s-ar putea să dăm de așternuturi murdare, podea curățată pe unde umblă popa, draperii găurite, toalete îngălbenite, wi-fi nefuncțional și priveliște “superbă”. Sau când rezervăm o cameră dublă/matrimonială, iar la fața locului ne trezim cu două paturi single lipite unul de celălalt.

    3. Semne, indicatoare și repere pentru turiști


    Vorbim despre ștranduri, centre comerciale, obiective turistice din orașe, parcuri naturale, litoral, trasee montane. Puține sunt locurile unde găsești informații despre obiectivele turistice și locația lor exactă, iar și mai rare sunt locurile în care găsești detalii într-o limbă de circulație internațională.

    România abundă de locuri faine, retrase te miri pe unde, în vârf de deal sau de munte. De multe ori suntem puși în situația să-l întrebăm pe nea’ Gheorghe de la colțul străzii încotro e drumul. Dar un străin, cum să procedeze atunci când GPS-ul dă rateuri sau pur și simplu nu are semnal?

    4. Modalitățile de transport și transfer


    Din prisma unui turist străin, cea mai accesibilă metodă de a te deplasa prin România este cu mașina închiriată. Dar nu toată lumea are permis, ori poate omul venit în concediu chiar nu vrea să-și bată capul cu drumurile patriei. Așa că turistul nostru rămâne cu următoarele opțiuni:

    trenul, care vine când vrea, pleacă când poate și nu știi niciodată când ajunge la destinație.

    ♦ autocarul/microbuzul – în speranța că supraviețuiește persoanelor dubioase din autogară, turistul nu știe de unde să cumpere bilet, de la ce platformă pleacă mașina ori unde să coboare, odată pornit la drum. Ca să nu mai zicem că trebuie să facă față unei caserițe ce nu cunoaște o limbă străină, unui șoferul cu preocupări ce nu țin de fișa postului și apoi unui autovehicul supraaglomerat.

    ♦ mijloace de transport urbane – deși se încearcă o îmbunătățire a sistemului și s-au făcut progrese în ultimii ani, pentru turiști este în continuare dificil să se orienteze în oraș. Lipsa informațiilor într-o limbă străină, programul haotic precum și sistemul de achiziționare a biletelor le dă în continuare bătăi de cap vizitatorilor.

    ♦ taxi – dacă are noroc să găsească în stand un taximetrist care este disponibil, trebuie ca destinația turistului să fie suficient de lungă încât șoferul să nu refuze cursa și nici să nu fie aglomerat drumul (îhî, de data asta mă refer mai ales la capitală). Și nu în ultimul rând, nu e de neglijat nici starea tehnică a mașinii care pare să se dezmembreze la fiecare curbă sau groapă pe care o atinge.


    Însă un lucru este cert: nu voi înceta să vizitez țara noastră, căci sunt multe locuri din România în care n-am reușit să ajung. Dar sper și eu, ca tot omul, că la un moment dat lucrurile se vor schimba în bine. Pentru că toți ne dorim acces mai ușor, servicii mai bune și vacanțe de neuitat.

    Acestea fiind spuse, voi cât de des vă aflați în postura de turiști în România? Care sunt apectele ce credeți că pot fi îmbunătățite în turismul românesc?

  • Alte articole din aceeași categorie

    10 Comments

  • Reply o femeie 23 iulie 2018 at 11:21

    la mine prioritar sunt drumurile. Cine e in domeniu ar putea pune mai multa presiune pe oficialitati sa repare drumurile. Sau pe firmele ce le fac.
    Apoi amabilitatea si acuratetea informatiei se imbunatateste imediat! in 5 minute, de catre oricine implicat in turism.
    Si nu in ultimul rand, curatenia. Vara mea a reusit sa puna presiune pe primarul din comuna si a scos la ecologizat pe toti asistatii social – au curatat curtea scolii, strazile, si dintr-o data fatza localitatii s-a imbunatatit. Am calatorit ceva la viata mea, asa ca pot zice ca de departe romania e cea mai plina de plastice si hartii din tot ce vazui in europa… si nu doar localitatile mari (unde abunda cosuri de gunoi si vantul scoate, sau turistii) dar mai ales in natura!.

    • Reply Ioana Soare 23 iulie 2018 at 11:23

      Din păcate așa este 🙁 ajungi într-un loc în natură unde ți-e mai mare dragul de ce găsești, însă imediat își fac prezența și gunoaiele 🙁

  • Reply Andreea Chiuaru 23 iulie 2018 at 12:14

    Subscriu la tot ce ai zis! Noi, neavând mașină, tot tăiem de pe listă obiectiv după obiectiv. În Cluj, de exemplu, mă chinui de un an s-ajung și tot zic altă dată pentru că trenul face groaznic de mult (chiar și fără întârzieri), iar vreun preț grozav la bilete de avion n-am prins. Și tot în categoria asta intră și Oradea, Timișoara etc.

    • Reply Ioana Soare 23 iulie 2018 at 12:22

      Andreea, îți înțeleg problema. Spre Cluj găsești prețuri avantajoase la Wizz, doar că se poate întâmpla să nu ți se potrivească perioadele (poate vrei în weekend, când sunt mai scumpe de regulă). Dar mai există și campanii cu 20% discount, într-adevăr trebuie urmărit constant site-ul. Anul trecut am zburat Cluj-Buc și la 60 lei dus-întors, alteori când n-am cumpărat din timp biletele am făcut și combinații de genul dus cu Wizz, întors cu BlueAir :))

      Pont: puțină lume știe de opțiunea asta, unde poți vedea un tabel cu prețul biletelor pe o lună întreagă: https://wizzair.com/en-gb/flights/timetable/#/

  • Reply Nico 23 iulie 2018 at 17:39

    Si eu calatoresc cat de des pot in Romania, mai ales cu familia. De vreo doi ani chiar ne petrecem 2 saptamani din concediu pe drumurile noastre. Am cheltuit cat am fi platit pentru sejururi la resorturi de 5 stele, in strainatate, dar nu ne pare rau. Am descoperit locuri minunate insa, cu toate astea, lasa de dorit lucrurile pe care le-ai mentionat si tu. Ce ma supara cel mai tare este reclama falsa… Nu de putine ori am ajuns la pensiuni care se laudau si am fost dezamagiti.

    • Reply Ioana Soare 23 iulie 2018 at 17:49

      Așa e Nico, asta îți cam distruge cheful de vacanță de îndată ce ajungi la destinație…

  • Reply Amy 24 iulie 2018 at 19:42

    Noi preferam mai mult vacantele in afara tarii. De ce? Simplu … pentru ca in Romania ne lipsesc multe: curatenie, drumuri, conditii de cazare bune la preturi decente.

    • Reply Ioana Soare 25 iulie 2018 at 9:41

      Ne lipsesc, dar nu peste tot. Într-adevăr poate fi bătaie de cap să găsești fix acele locuri unde să-ți facă plăcere să mergi, dar nu e imposibil. La partea cu drumurile e mai greu, aici nu te contrazic, dar și până ieși din țară (cu mașina) tot complicat rămâne :))

  • Reply Loredana 27 iulie 2018 at 11:43

    Vai, Ioana! M-am amuzat teribil la faza cu transportul!!! nu e de ras, caci ai mare dreptate, dar modul in care ai mentionat aceste lipsuri…m-a amuzat!

    In alta ordine de idei, chiar ai dreptate! Mereu am spus si voi sustine ideea ca daca am avea si noi autostrazi si drumuri faine, am investi si noi mai multi bani in turismul din tara noastra, caci e minunata!!! unde mai gasesti mare, munte, delta, campie, Mocanita si muuulte altele??? Pacat ca nu se vrea…am putea si fi noi o tara mai bogata din acest punct de vedere, caci ai ce vedea!

    • Reply Ioana Soare 27 iulie 2018 at 11:50

      Ca să dau un pic „din casă”, între noi fie vorba, la acest articol am făcut muncă de echipă cu domnul Soare. Eu sunt serioasa, el e cu glumele. Eu cu scrisul, el cu discursul :))

      Ne-am distrat teribil împreună, a ieșit o chestie faină și am depășit puțin din zona de confort, ce e drept. Îl mai iau la mine în echipă, dar m-a avertizat că la cosmetice el nu se bagă 😀 😀

    Leave a Reply